نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

جریمه‌هایی که بازدارنده نیستند | گلایه شهروندان از سد معبر خودرو‌ها در پیاده‌رو‌های خیابان

  • کد خبر: ۱۶۸۶۶۴
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
جریمه‌هایی که بازدارنده نیستند | گلایه شهروندان از سد معبر خودرو‌ها در پیاده‌رو‌های خیابان
شماری از اهالی خیابان گاز از پارک شدن خودرو‌ها در پیاده رو‌ها به دلیل حضور اصناف خدمات خودرویی و نمایشگاه‌های خودرو در پیامک هایی، این مزاحمت‌ها را نقض حقوق شهروندی یاد کرده و با ابراز گله و ناراحتی از این اقدام، اذعان داشته اند که پیاده رو‌ها محل پارک خودرو‌ها نیست و مأموران راهنمایی و رانندگی باید با اتخاذ تدابیر جدی‌تر جلو این کار ناخوشایند را که نقض قوانین و مقررات محسوب می‌شود،  بگیرند.

سید مهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز، زاهدی، یکی از ساکنان این محله، در پیامکی برای تحریریه صدای مردم نوشت: از پلیس راهور درخواست داریم از تخلف پارک خودرو‌ها در پیاده رو‌های خیابان گاز چشم پوشی نکند و علاوه بر جریمه خودروها، وسایل نقلیه پارک‌شده در حریم پیاده رو‌ها را به پارکینگ انتقال دهد تا حقوق عابران تضییع نشود.

اما برای پیگیری میدانی این معضل شهروندان، به خیابان گاز‌ می‌رویم. اصناف خدمات خودرویی و نمایشگاه‌های فروش خودرو به راحتی خودرو‌ها را در پیاده رو پارک کرده اند. با اینکه شهرداری پیاده رو‌های سمت زوج این خیابان را بهسازی و مانع سنگی نصب کرده است، باز هم شاهد پارک خودرو‌ها به صورت عمودی در پیاده رو هستیم.

عابران باید از خیابان عبور کنند

در حین بازدید میدانی، یکی از سالمندان را مشاهده می‌کنیم که با بسته شدن پیاده رو از سوی خودرو‌ها تصمیم می‌گیرد از حاشیه خیابان عبور کند. از او درباره سد معبر خودرو‌ها در پیاده رو‌ها می‌پرسیم، بیان می‌کند: وقتی عابران با خودرو‌های پارک شده در پیاده رو‌ها روبه رو می‌شوند، به ناچار از سواره رو تردد می‌کنند که این نیز ممکن است خطر برخورد با وسایل نقلیه عبوری را به همراه داشته باشد. پارک خودرو‌ها در محل آمد و شد عابران پیاده عادی شده است. نیازمند اتخاذ تدابیر و برخورد‌های قانونی از سوی راهور و شهرداری هستیم.
سد معبر خودرو‌های نمایشگاه داران اتومبیل در برخی خیابان‌های شهر به امری عادی و معمول تبدیل شده است که باعث ایجاد نارضایتی و ورود عابران به خیابان‌ها شده است. به جز پلیس راهور، شهرداری‌ها نیز در رفع این معضل مسئولیت دارند.

بر اساس تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری ها، اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان‌ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب می‌شود و در مالکیت شهرداری است و هرگونه تعرض از جمله نصب تابلو، ایجاد پل (بدون رعایت اصول فنی و شهرسازی)، سایه‌بان و گذاشتن وسایل شخصی از جمله پارک خودرو یا قراردادن جعبه‌های فروشگاه ها، ممنوع و خلاف قوانین است.

همچنین بر اساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، سد معابر عمومی، اشغال پیاده راه‌ها و استفاده غیرمجاز از میدان ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است.  بند۲۰ همین ماده از قانون نیز تأکید دارد که شهرداری‌ها موظف هستند با مشاغل مزاحم یا تأسیس اماکنی که به نحوی موجب مزاحمت برای شهروندان می‌شود، برخورد کنند.

جریمه‌ها بازدارنده نیست

در ابتدا، موضوع اعمال قانون خودرو‌های پارک شده در پیاده رو‌های خیابان گاز را با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد در میان می‌گذاریم. سرهنگ عباس عابدینی، در این باره توضیح می‌دهد: ما طرح برخورد با خودرو‌های نمایشگاه‌های اتومبیل را در دستور کار قرار داده ایم، اما جریمه ۳۰ هزارتومانی برای خودرویی که متعلق به نمایشگاه دار نیست و قیمت آن میلیاردی است، اصلا بازدارنده نیست.  در نتیجه باز هم در پیاده رو پارک می‌کنند. مبالغ جریمه‌ها باید بازدارنده باشد تا به این وضعیت خاتمه داده شود.

اقدامات شهرداری منطقه ۳

اما در همین باره محمدرضا سالاری، مسئول واحد رفع سد معبر منطقه ۳ شهرداری مشهد، با بیان اینکه ما اخطار‌های لازم را به این مشاغل می‌دهیم، می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون در مورد رفع سد معبر اصناف خیابان گاز،  ۴۱ مورد تشکیل پرونده برای مزاحمت‌های شغلی، ۲۳ مورد صدور رأی بدوی، ۴ مورد پلمب صنوف مزاحم و ۲۹۴ مورد جریمه از سوی مأمور راهور انجام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->